Stop pijn rond hereniging niet weg

Een bericht van de Commissie Verzoening en Recht

De officiële datum van de hereniging nadert. Voor veel mensen een moment om naar uit te zien en dankbaar voor te zijn. Maar niet voor iedereen. Je kunt bijvoorbeeld best blij zijn voor de kerken als geheel, maar er tegelijk voor jezelf moeite mee hebben vanwege wat je in het verleden hebt meegemaakt. Nog lastiger wordt het als je het gevoel krijgt dat je daar eigenlijk niet meer over praten mag. Misschien zou je dat zelf ook liever niet doen; want wie wil er nou graag spelbreker zijn? Misschien heb je in de voorbije jaren gedacht: Ach, het duurt nog wel een tijdje, ik ga me daar nu nog niet druk over maken. Maar nu is het bijna zover, en je merkt dat het nog steeds schuurt en wringt.

Een andere groep die misschien nog pijn en verdriet ervaart heeft de kerk verlaten of het geloof vaarwel gezegd. Misschien zijn er in de kring van uw familie, vrienden of kennissen mensen van wie u weet dat zij zelf of via hun ouders of grootouders de pijn van de scheuring hebben ervaren en die nog altijd met zich meedragen.

We zijn ons ervan bewust dat we niet alle pijn en verdriet uit het verleden kunnen wegnemen. God zelf is de enige die alle tranen kan en zal afwissen. Maar wat we wel willen en kunnen, is zoveel mogelijk ruimte bieden om samen het verleden onder ogen te zien en zo mogelijk de weg te gaan van verzoening. En verzoening is echt iets anders dan het verleden in de doofpot stoppen en dan maar proberen het deksel op de pot te houden. Bij verzoening hoort ook: recht doen.

We richten ons daarom nu met nadruk tot individuele gemeenteleden, vroegere gemeenteleden en kerkenraden.

Als u zich als gemeentelid herkent in wat we hierboven schreven of iemand kent op wie dat van toepassing is, laat het ons dan alstublieft weten:

verzoeningenrecht@ngk-gkv.nl. Nogmaals: garanderen dat alles anders wordt kunnen we niet, maar samen op weg gaan kunnen we wel!

Kerkenraden roepen we op in de komende tijd oor en oog en hart te hebben voor die gemeenteleden voor wie het proces van hereniging heel andere gevoelens kan oproepen dan blijdschap en dankbaarheid. En mochten wij als commissie u van dienst kunnen zijn met raad en advies, laat het ons dan ook weten.

Meer informatie vindt u als u klikt op deze link.