Lees- en voorbeeldpreken voor voorbedezondag kerkelijke eenheid

Zondag 4 november willen we stilstaan bij kerkelijke eenheid. Aan alle kerkenraden (GKv en NGK) is gevraagd om op die zondag in de kerkdienst te bidden voor kerkelijke eenheid. Er zijn nu ook leespreken beschikbaar die passen bij dit thema.

Vier predikanten hebben een preek voorbereid/bewerkt die gebruikt kan worden in de dienst van zondag 4 november. Predikanten kunnen deze preken ook als voorbeeldpreek gebruiken en naar eigen inzicht aanpassen of op basis van de tekst en met behulp van de lijnen in de preek een eigen preek maken.

Omgaan met pijn door verdeeldheid
De preek van ds. Fritz Krüger (NGK Dronten) over Genesis 44-45 is in eerste instantie geschreven voor een gezamenlijke dienst; er is een tweede versie voor een niet-gezamenlijke dienst. In deze preek is aandacht voor de vraag hoe we omgaan met de pijn door de verdeeldheid binnen het kerkgezin van Christus.
Preek Genesis 44-45 – gezamenlijke dienst
Preek Genesis 44-45 – niet-gezamenlijke dienst
Begeleidende Powerpoint

Het wonder van groeiende eenheid
Ds. Arend de Braak (GKv Sint-Jansklooster-Kadoelen) laat vanuit Rechters 13 zien dat God, ondanks onze zonde, in zijn genade wonderen geeft. Ook het wonder van groeiende eenheid.
Bij deze preek is een korte exegetische schets, bedoeld voor predikanten die dit zelf willen uitwerken tot een preek in eigen stijl.
Preek Rechters 13
Preekschets Rechters 13
Begeleidende Powerpoint

Ruimte geven aan verschillende gevoelens rondom samengaan
In zijn preek n.a.v. Ezra 3 wil ds. Jaco Weij (NGK Rijssenhout) ruimte geven aan de verschillende gevoelens die er kunnen zijn bij het samengaan van NGK en GKv: verdriet èn vreugde om geestelijk herstel.
Preek Ezra 3

Spreken over kerkelijke eenheid
Met de beeldspraak van het ene fundament en de verschillende bouwmaterialen (1 Kor.3) laat ds. Rob Vreugdenhil (GKv Capelle aan den IJssel Zuid/West) zien dat we anders over kerkelijke eenheid kunnen spreken dan in het verleden gedaan is.
Preek 1 Korinthiërs 3
Voorbeeldgebed passend bij deze preek
Begeleidende Powerpoint

Preek gebruikt? Laat het ons weten
Het wordt op prijs gesteld als u per e-mail laat weten wanneer en waar een preek gelezen is.  De mailadressen vindt u in de preken.